Regulaminy

REGULAMINY :

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO

 

REGULAMIN PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI

 

REGULAMIN KORZYSTANIA Z PLACU ZABAW

 

REGULAMIN SPACERÓW I WYCIECZEK

 

REGULAMIN PRACY RADY RODZICÓW

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO „EKOLUDKI” WE WRZEŚNICY

 

Organizacja Punktu Przedszkolnego we Wrześnicy

 

Opracowany na podstawie:

  1. ustawy z dnia 7 września 1991 r. 0 systemie oświaty ( Oz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z p6Zn. zm.);
  2. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 roku w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Oz. . Nr 7 z 2008r. , poz. 38 z późniejszymi. zmianami .);

 

Nazwa punktu przedszkolnego i miejsce jego prowadzenia

 

§1

  1. Przyjęto nazwę punktu przedszkolnego : „EKOLUDKI”
  2. Zajęcia będą prowadzone we Wrześnicy w należącym do Gminy Sławno budynku , w którym mieści się świetlica wiejska oraz pomieszczenia przylegle . Na potrzeby punktu przedszkolnego wydzielono  i zaadaptowano pomieszczenia dydaktyczne , sanitarno – higieniczne , socjalne itp.
  3. Adres Punktu Przedszkolnego to Wrześnica 122 , 76 – 100 Sławno
  4. Kontakt z Punktem Przedszkolnym prowadzony jest poprzez organ prowadzący .
  5. Punkt Przedszkolny posiada stronę internetową www.ekoludki.edu.pl

 

§2

  1. Organem prowadzącym jest Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Wsi Wrześnica „ Jedność
  2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie

 

§3

Uczęszczanie dzieci do Punktu Przedszkolnego w zakresie objętym dofinansowaniem w ramach Konkursu 1/9.1.1/12 w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , tytuł projektu – Maluchy z Gminy Sławno na start , numer umowy UDA-POKL.09.01.01-32-062/12-00 – jest bezpłatne .

 

 

Cele i zadania Punktu Przedszkolnego oraz sposób ich realizacji

 

§4

  1. Punkt Przedszkolny realizuje cele określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
  2. Cele i zadania Punktu Przedszkolnego Są realizowane w szczególności przez:
  1. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka w następujących obszarach:
  1. kształtowanie umiejętności społecznych dzieci , tj. porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
  2. kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych kulturalnych; wdrożenie wychowanków do utrzymania ładu i porządku ;
  3. wspomaganie rozwoju mowy dzieci ;
  4. wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
  5. wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
  6. wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
  7. wychowanie przez sztukę ,
  8. wspomaganie rozwoju umysłowego wychowanków poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenie zainteresowań technicznych;
  9. pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń;
  10. wychowanie dla poszanowani a roślin i zwierząt;
  11. wspomaganie rozwoju intelektualnego wychowanków wraz z edukacją matematyczną;
  12. kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
  13. wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
  1. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole przez:
  1. prowadzenie konsultacji i udzielanie porad rodzicom w zakresie pracy z dzieckiem;
  2.  pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych wychowanka i potrzeb wczesnej interwencji specjalistycznej ;
  3. uzgadnianie wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kierunków zakresu zadań realizowanych w Punkcie Przedszkolnym

 

Dzienny wymiar godzin zajęć w Punkcie Przedszkolnym

 

§5

  1. Punkt Przedszkolny jest czynny codziennie, od poniedziałku do piątku.
  2. Zajęcia rozpoczynają się od godz. 800 i trwają do godz. 1300 .
  3. Dzienny wymiar godzin zajęć, w czasie których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego wynosi 3 godziny.

 

Warunki przyjmowania dzieci do Punktu Przedszkolnego

 

§6

  1. Do Punktu Przedszkolnego przyjmowane są dzieci w wieku 3 -6 lat z Gminy Sławno.
  2. Pierwszeństwo przyjęcia do przedszkola mają dzieci, które przy rekrutacji osiągnęły największą ilość punktów.

Kryteria i punkty rekrutacji dzieci:

  1. dzieci w wieku 3 -6 lat z Gminy Sławno (5 pkt.).
  2. rodziców samotnie wychowujących (10 pkt.);
  3. z rodzin o najniższych dochodach na osoby w rodzinie (5 pkt.),
  4. z rodzin wielodzietnych (5 pkt.),
  5. niepełnosprawne (10 pkt.).

 

  1. W przypadku zgłoszenia mniejszej liczby dzieci przyjęte zostaną wszystkie zgłoszone, niezależnie od wyżej wymienionych kryteriów rekrutacyjnych.
  2. Liczba miejsc w Punkcie Przedszkolnym ustalana jest zgodnie z normami przeciwpozarowymi i sanitarnymi i wynosi nie więcej niż 40 osób.
  3. Podstawą  zgłoszenia dziecka do Punktu Przedszkolnego jest "Karta zgłoszenia dziecka", stanowiąca załącznik Nr 1 do niniejszej Organizacji. Karta zgłoszenia dziecka wydawana i przyjmowana jest w sekretariacie Szkoły Podstawowej we Wrześnicy
  4. W trakcie roku szkolnego do Punktu Przedszkolnego może zostać przyjęte dziecko, o ile jest wolne miejsce.

 

Prawa i obowiązki wychowanków Punktu Przedszkolnego

 

§7

  1. Podstawowym prawem dziecka jest prawo do wszechstronnego rozwoju poszanowania godności osobistej, a w szczegó1ności :
  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
  2. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej
  3. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie opiekuńczo-wychowawczym i dydaktycznym.

 

 

  1. Dziecko ma obowiązek, odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju, respektowania potrzeb innych osób, szanowania ich wolności i troszczenia sie o swoje otoczenie, a w szczególności:
  1. szanowania swojego kolegi oraz wytwor6w jego pracy;
  2. słuchanie i reagowanie na polecenia nauczyciela; c) przestrzeganie ustalonych zasad w grupie; okazywanie szacunku kolegom i dorosłym;
  3. szanowanie poglądów i przekonań innych osób;
  4. troska o zabawki, dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Punktu Przedszkolnego;
  5. staranność o utrzymanie czystości i porządku na terenie Punktu Przedszkolnego;
  6. nie oddalanie się od grupy;
  7. zgłaszanie nauczycielowi wszelkich niedyspozycji.
  1. W Punkcie Przedszkolnym nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody rodziców (prawnych opiekunów) poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie lub zdrowie dziecka.
  2. Zajęcia i zabawy są organizowane i prowadzone na wyznaczonych terenach nieruchomości przedszkolnej przy użyciu sprzętu i zabawek dostosowanych do potrzeb i możliwości wychowanków.
  3. Z uwagi na bezpieczeństwo wychowanków, dziecko przyprowadzone do Punktu Przedszkolnego z oznakami choroby może uczestniczyć w zajęciach wyłącznie po okazaniu przez rodziców (prawnych opiekunów) zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego brak zagrożenia chorobą zakaźną lub pasożytniczą

 

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć

 

§8

  1. Opiekę nad dziećmi w czasie trwania zajęć sprawuje nauczyciel -wychowawca posiadający kwalifikacje określone odrębnymi przepisami oraz posiadający orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy w Punkcie Przedszkolnym, wydane zgodnie z przepisami o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas prowadzonych zajęć  jest podstawowym obowiązkiem nauczyciela -wychowawcy.
  3. W czasie przebywania dzieci w Punkcie Przedszkolnym opiekę nad nimi sprawuje zatrudniony nauczyciel prowadzący zajęcia, który może korzystać z pomocy rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletnich osób z tych rodzin, upoważnionych przez rodziców (prawnych opiekunów).
  4. Nauczyciel prowadzący zajęcia w punkcie przedszkolnym może korzystać z pomocy osób wymienionych w ust. 3 podczas wyjść poza teren placówki, podczas wycieczek oraz w czasie organizowania innych zajęć z dziećmi

 

Warunki przyprowadzania dzieci na zajęcia i odbierania ich z Punktu Przedszkolnego

 

§9

  1. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z Punktu Przedszkolnego przez rodzica (opiekuna prawnego) lub osobę posiadającą pisemne upoważnienie rodzica (prawnego opiekuna).
  2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. I, rodzic (prawny opiekun) sporządza w obecności nauczyciela. Upoważnienie może być jednorazowe lub udzielone na okres w nim wskazany, może dotyczyć jednej lub kilku wskazanych przez rodzica (prawnego opiekuna) osób dorosłych.

 

Warunki organizowania zajęć dodatkowych, wykraczających poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego

 

§10

  1. W Punkcie Przedszkolnym prowadzone będą następujące dodatkowe zajęcia:
  1. zajęcia z logopedii -I godz. w tygodniu ;
  2. zajęcia z języka angielskiego -I godz. w tygodniu
  3. zajęcia z rytmiki -I godz. w tygodniu;
  4. zajęcia z gimnastyki korekcyjnej -1 godz. w tygodniu.
  1. Czas trwania i rodzaj zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci

 

Termin przerw w pracy Punktu Przedszkolnego

 

§11

  1. Rok szkolny w Punkcie Przedszkolnym rozpoczyna się 1 września danego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
  2. Termin przerwy w pracy Punktu Przedszkolnego ustala się na lipiec każdego roku.
  3. Podczas przerwy, o kt6rej jest mowa w ust. 2, rodzice (prawni opiekunowie) zapewniają wychowankom Punktu Przedszkolnego opiekę we własnym zakresie.
  4. Zajęcia podczas ferii zimowych oraz innych dni wolnych wynikających z organizacji roku szkolnego będą prowadzone zgodnie z godzinami pracy funkcjonowania punktu przedszkolnego – dni robocze od 8:00 – 13:00

 

Zakres zadań nauczycieli prowadzących zajęcia w Punkcie Przedszkolnym

 

§12

 

  1. Nauczyciel współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego, realizowanego w Punkcie Przedszkolnym oraz uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju.
  2. Nauczyciel korzysta z pomocy rodziców (prawnych opiekunów) w sprawowaniu opieki nad dziećmi w czasie prowadzenia zajęć.
  3. Nauczyciel prowadzi konsultacje i udziela porad rodzicom (prawnym opiekunom) w zakresie pracy z dziećmi. W tym celu organizuje zebrania og6lne, grupowe, prelekcje oraz zajęcia otwarte z rodzicami
  4. Nauczyciel zachowuje właściwą jakość pracy wychowawczo-dydaktycznej poprzez:
  1. realizowanie programu wychowania przedszkolnego obowiązującego w Punkcie Przedszkolnym;
  2. sporządzanie miesięcznych planów pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej;
  3. opracowanie dziennego rozkładu zajęć
  4. systematyczne diagnozowanie zdobytej przez dzieci wiedzy i umiejętności (uwzględnianie wniosków wynikających z przeprowadzonej diagnozy do dalszej pracy z wychowankami);
  5. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych wychowank6w i dokumentowanie tych obserwacji .
  1. Przeprowadza -w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej -diagnozę gotowości do podjęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej do końca kwietnia każdego roku, o czym pisemnie informuje rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
  2. Współpracuje ze specjalistami świadczącymi wychowankom Punktu Przedszkolnego pomoc psychologiczno -pedagogiczną lub opiekę zdrowotną.
  3. Dokumentuje przebieg działalności \wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym w dzienniku zajęć Punktu Przedszkolnego. W dzienniku zajęć  wpisuje się nazwiska i imiona dzieci uczęszczających na zajęcia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania. W dzienniku odnotowuje się  także obecność dzieci na zajęciach. Nauczyciel potwierdza podpisem w dzienniku zajęć Punktu Przedszkolnego fakt przeprowadzenia zajęć w danym dniu.

 

Postanowienia końcowe

§13

 

Punkt prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami